Mazda 6 2.5: taivaallinen kulkija

Kuka Venäläinen ei tykkää ajaa kovaa? Kyllä, melkein kaikki! Nimeen omaan jotkut Venäläiset ovat pääasiallinen kohderyhmä 2,5 litraiselle Mazda 6:lle. Nämä eivät ole vain tyhjiä sanoja. 95% tilauksista viime sukupolven mallista, tulevat muunneltuina 1,8 ja 2,0 litraisilla moottoreilla. Tällä hetkellä kaikki on toisin. Maanmiestemme makuasiat ovat muuttuneet, ja tällä hetkellä 60% tilauksista Mazda6:sta tulee moottori mallilla “top-end”. Mutta miksi?

Yksi pääsyistä on se että moottorin ominaisuuksia pystyi muuttamaan. Edellisen sukupolven autoilla tehot kasvoivat moottoreiden 2,0 ja 2,5 litraisen hevosvoimat oli vain 123, ja kiihtyvyyden ero 100km/h oli 1,5 sekuntia (eli 11,2 ja 9,8 sekuntia). Tässä meidän koeajamassamme autossa oli 142 hevosvoimaa, kiihtyvyys 2,5 litraisella pienempi litraisen 2,7 sekunnilla. Ja tästä huolimatta Mazda6 kasvoi tilavammaksi, ja vetää olemuksellaan ostajien katseet, jotka eivät aiemmin huomanneet sitä arvostettuihin bisnesluokkalaisiin verraten.

Mazda 6

Erottavia piirteitä uudessa moottori perheessä on SkyActive-G ylipaine ruiskutusjärjestelmä ja voimakas puristussuhde 13:1. Tämä voima saavuttaa jopa 192 hevosvoimaa, 5700 kierrosta minuutissa ja vääntöä 256 Nm on käytettävissä 3250 kierrosta minuutissa, mikä on varmasti hyvä indikaattori. 6-portainen automaattivaihteisto on “taivaallinen” kuten myös moottori. Sama automaattinen auto pienemmällä 2,0 moottorilla, on jopa samat välitykset vaihteistolla ja niillä on vain pieni ero.

Alussa pienen viiveen jälkeen, hidas automaattivaihteisto joka ei anna räjähtävää kyytiä, mutta antaa kumminkin tarpeeksi hyvän kiihdytyksen. Mutta mikä tärkeintä tehokkaampi “kuutonen” on paljon joustavampi ja antaa samaa luottamusta ohitettaessa maantiellä. Porrasperä ryntää helposti jopa yli 120km/h, kun taas 2 litran moottorilla vastaavassa tilanteessa pakko suunnitella liikkumavaraa paljon etuajassa. Pöytään lyötynä luvut on 7,8 sekuntia 0-100km/h, suurin sallittu nopeus on 223km/h.

Tiedot: www.autoihinvaraosat.fi